Semantix på 14. plass i en global oversikt over de største språkbedriftene

I årets globale oversikt over de største språkbedriftene, som gjennomføres av Common Sense Advisory, havnet Semantix på 14. plass.

Hvert år lager Common Sense Advisory en oversikt over verdens 100 største leverandører av oversettelser, lokalisering og tolketjenester, og de publiserer en rapport om det globale språkmarkedet. I rapporten måler Common Sense Advisory verdensmarkedet for 2017, og de presenterer sin prognose for kommende år. Semantix har blitt rangert som den største språkbedriften i Norden siden målingene startet.

Ifølge Common Sense Advisory står må språkbedriftene velge mellom å investere eller havne på etterskudd i fremtiden. Bransjens utfordring ligger i utvikling av automatisering og AI koblet sammen med en generell effektivisering av virksomheten.

– Oppkjøpet av språkbedriften Amesto Translations i mars i år styrker Semantix allerede solide grep på det Nordiske markedet. Med oppkjøpet tar vi et stort sprang fremover ved å konsolidere virksomheten vår mot et mer teknisk og strategisk tilbud til kundene våre, sier Patrik Attemark, administrerende direktør for Semantix.

Semantix er den største språkvirksomheten i Norden, og har levert tolke- og oversettingstjenester samt avanserte språkløsninger til offentlig sektor og private selskaper i mer enn 50 år. Semantix har en omsetning på omtrent en milliard svenske kroner, og arbeider i henhold til ISO 9001:2015. Konsernet har kontorer i Norge, Sverige, Danmark og Finland, og har også representanter i Storbritannia, Kina, Chile og Spania. Semantix har ca. 450 fulltidsansatte og et omfattende nettverk med flere tusen språkspesialister over hele verden. Semantix er majoritetseid av private equity-selskapet Segulah V L.P. Du finner mer informasjon på www.semantix.no.

Patrik Attemark, administrerende direktør og konsernsjef
+46 (0) 8 506 225 50, patrik.attemark@semantix.se