Semantix kjøper opp Teknotrans

Med oppkjøpet av oversetterbyrået Teknotrans AB viderefører Semantix sin oppkjøpsstrategi, styrker sitt tilbud på det globale markedet og konsoliderer sin posisjon som nordisk leder innen språkteknologi.

– Teknotrans' forretningsstruktur og kundebase gir oss svært gode muligheter til å styrke Semantix’ tilbud på det globale markedet. Teknotrans har også en lang forhistorie som leverandør av kvalitetsoversettelser med sterk vekt på bilbransjen og industrisektoren, noe som gjør selskapet interessant for oss som oppkjøpere. Dette oppkjøpet styrker Semantix' posisjon som nordisk leder innen språkteknologi og flerspråklige tjenester, sier Patrik Attemark, CEO i Semantix.

Teknotrans ble etablert i 1971 og har kontorer i Göteborg i Sverige og Split i Kroatia. Selskapet er heleid av CEO Christian Hammer.

– Oppkjøpet er perfekt timet og i tråd med vårt mål om å gi Teknotrans en plattform for videre vekst, som gir kundene våre tilgang til et bredere og mer komplett tilbud innen språkteknologi. Semantix muliggjør dette, sier Christian Hammer, CEO i Teknotrans.

Semantix er Nordens største leverandør av språkteknologi. Selskapet har levert tolking, oversettelser og avanserte språkløsninger til offentlig og privat sektor i mer enn 50 år. Semantix omsetter for rundt 1 milliard svenske kroner, og virksomheten drives i samsvar med ISO 9001:2015. Konsernet har kontorer i Norge, Sverige, Danmark og Finland, og virksomhet i Kina, Chile og Spania. Semantix har rundt 400 ansatte og et omfattende nettverk av mange tusen språkeksperter over hele verden. Semantix er majoritetseid av private equity-selskapet Segulah L.P. Du finner mer informasjon på www.semantix.no.

Patrik Attemark, CEO
+46 8 506 225 50