Semantix kjøper det danske oversettingsfirmaet TextMinded

Nordens største språkfirma, Semantix, kjøper Danmarks største oversettingsfirma, TextMinded, og styrker med dette sin stilling som et av Europas største språkfirmaer.

Etter oppkjøpet vil Semantix’ omsetning øke til drøyt 900 millioner svenske kroner, og antall ansatte til rundt 430 personer. Hovedformålet med oppkjøpet er å øke vårt geografiske nærvær og få tilgang til TextMindeds spisskompetanse i utviklingen av tekniske, innovative og integrerte løsninger for å hjelpe kundene våre med å drive forretningsvirksomhet i andre land.

TextMinded er Danmarks største oversettingsfirma, med en omsetning på cirka 130 millioner danske kroner og 80 ansatte. TextMinded har nærmere 30 års erfaring innen oversetting, og ligger langt fremme når det gjelder teknisk utvikling i bransjen. Selskapet har hoveddelen av sin virksomhet i Danmark, og har dessuten kontorer i Sverige, Chile, Spania og Kina.

– Vi ser at utviklingen i oversettingsbransjen går mot konsolidering og økt investering i teknologi. Dette oppkjøpet styrker Semantix’ geografiske nærvær i Skandinavia. I en periode med raske tekniske forandringer vil oppkjøpet av TextMinded både styrke og spesialisere Semantix’ strategiske engasjement i oversettingsteknisk kompetanse. Vi ser på oss selv som et av de ledende språkfirmaene i Europa som ikke bare tilbyr oversetting, men også flerspråklige kommunikasjonsløsninger. Begge deler er nødvendig for at vi skal kunne oppfylle vår strategisk langsiktige ambisjon om å bli det ledende europeiske språkfirmaet, sier administrerende direktør i Semantix, Anders Uddfors.

TextMindeds selgere er grunnleggerne Britta Aagaard og Robert Etches, samt et antall andre nøkkelpersoner i selskapet. De kommer alle til å arbeide videre i Semantix. Britta Aagaard blir Country Manager for Semantix’ virksomhet i Danmark, og Robert Etches blir Head of Translation Innovation.

– Semantix’ størrelse og styrke gir oss muligheten til virkelig å forandre bransjen og ta en ledende posisjon i Europa. Robert Etches og jeg ser frem til å fortsette med å levere språktjenester i verdensklasse i våre nye roller, sier Britta Aagaard.

Britta Aagaard, Chief Business Officer Language Solutions (Founder and CEO, TextMinded), +45 29 43 71 70, britta.aagaard@semantix.com

Semantix er Nordens ledende kommunikasjonspartner for flerspråklige tjenester og har levert tolketjenester, oversettelser og språkteknologi til offentlig og privat sektor i mer enn 50 år. Semantix omsetter for ca. 1 milliard svenske kroner og arbeider i henhold til ISO 9001:2015. Semantix har om lag 450 ansatte og et omfattende nettverk av tusenvis av språkspesialister over hele verden. Semantix er majoritetseid av private equity-fondet Segulah V L.P.