Semantix kjøper det danske oversettingsfirmaet TextMinded

Nordens største språkfirma, Semantix, kjøper Danmarks største oversettingsfirma, TextMinded, og styrker med dette sin stilling som et av Europas største språkfirmaer.

Etter oppkjøpet vil Semantix’ omsetning øke til drøyt 900 millioner svenske kroner, og antall ansatte til rundt 430 personer. Hovedformålet med oppkjøpet er å øke vårt geografiske nærvær og få tilgang til TextMindeds spisskompetanse i utviklingen av tekniske, innovative og integrerte løsninger for å hjelpe kundene våre med å drive forretningsvirksomhet i andre land.

TextMinded er Danmarks største oversettingsfirma, med en omsetning på cirka 130 millioner danske kroner og 80 ansatte. TextMinded har nærmere 30 års erfaring innen oversetting, og ligger langt fremme når det gjelder teknisk utvikling i bransjen. Selskapet har hoveddelen av sin virksomhet i Danmark, og har dessuten kontorer i Sverige, Chile, Spania og Kina.

– Vi ser at utviklingen i oversettingsbransjen går mot konsolidering og økt investering i teknologi. Dette oppkjøpet styrker Semantix’ geografiske nærvær i Skandinavia. I en periode med raske tekniske forandringer vil oppkjøpet av TextMinded både styrke og spesialisere Semantix’ strategiske engasjement i oversettingsteknisk kompetanse. Vi ser på oss selv som et av de ledende språkfirmaene i Europa som ikke bare tilbyr oversetting, men også flerspråklige kommunikasjonsløsninger. Begge deler er nødvendig for at vi skal kunne oppfylle vår strategisk langsiktige ambisjon om å bli det ledende europeiske språkfirmaet, sier administrerende direktør i Semantix, Anders Uddfors.

TextMindeds selgere er grunnleggerne Britta Aagaard og Robert Etches, samt et antall andre nøkkelpersoner i selskapet. De kommer alle til å arbeide videre i Semantix. Britta Aagaard blir Country Manager for Semantix’ virksomhet i Danmark, og Robert Etches blir Head of Translation Innovation.

– Semantix’ størrelse og styrke gir oss muligheten til virkelig å forandre bransjen og ta en ledende posisjon i Europa. Robert Etches og jeg ser frem til å fortsette med å levere språktjenester i verdensklasse i våre nye roller, sier Britta Aagaard.

Semantix er Nordens ledende leverandør av oversettings- og tolketjenester, med nærmere 50 års samlet erfaring. Kundene består av små og store bedrifter og myndigheter innen en rekke ulike bransjer. Semantix omsetter for cirka 780 millioner svenske kroner, og har ni kontorer i Sverige, Finland og Norge. Selskapet har cirka 350 ansatte internt, og har månedlig cirka 3 000 språkkonsulenter på frilansbasis. Semantix har hovedkontor i Stockholm, der størstedelen av den svenske oversettingsorganisasjonen arbeider. Semantix er majoritetseid av private equity-selskapet Segulah V L.P.

Nettsted: www.semantix.no

TextMinded er et av Danmarks største oversettingsfirmaer, med en budsjettert omsetning på cirka 17 millioner euro i 2017. TextMinded ble grunnlagt i Danmark i 1988, og har over 80 ansatte i fem land, samt et nettverk med hundrevis av språkeksperter og kommunikasjonsspesialister over hele verden. TextMindeds mangesidige kundeportefølje omfatter offentlige institusjoner, store globale aktører, små og mellomstore bedrifter og nyskapende, nyoppstartede selskaper. Med nesten 30 år i bransjen kombinerer TextMinded mange års erfaring med evnen til å fungere som en veiviser innen teknisk utvikling i oversettingsbransjen. Sertifisert i henhold til ISO 9001:2015 og ISO 17100:2015.

Nettsted: www.TextMinded.com

Anders Uddfors, adm. dir. i Semantix, +46 70 377 48 04, anders.uddfors@semantix.se

Britta Aagaard, grunnlegger og adm. dir. i TextMinded, +45 78 799 799, baa@TextMinded.com

Robert Etches, grunnlegger og CIO i TextMinded, +45 78 799 746, ree@TextMinded.com