Semantix investerer i ny type tolketjeneste

Semantix fortsetter oppkjøpene, og investerer i såkalt on-demand-tolking ved å kjøpe opp Tolkvox AB. Oppkjøpet er et viktig tilskudd til selskapets portefølje av språktjenester, og er i tråd med den stadig økende etterspørselen etter fleksible nettbaserte løsninger. I tillegg styrker det selskapets posisjon som ledende leverandør av språkteknologi i Norden.

«Oppkjøpet av Tolkvox er et viktig og logisk skritt som sørger for at vi kan utvide vårt digitale tilbud i det økende markedet for on-demand-tjenester i Norden. Direkte mobil tolking utført av profesjonelle tolker vil hjelpe brukerne med å overvinne språkbarrierer i sanntid, uansett hvor de befinner seg. Dette er en spennende utvikling av språkteknologien, og et godt tilskudd til tradisjonelle språktjenester», sier Patrik Attemark, CEO i Semantix.

Tolkvox er et tre år gammelt svensk selskap som tilbyr on-demand-tolking mellom engelsk og 178 språk i en brukervennlig app. Ved hjelp av appen får kundene direkte tilgang til kvalifiserte tolker i løpet av 30 sekunder ved å trykke på en knapp, uten å måtte avtale på forhånd.

«Jeg gleder meg til Tolkvox blir en del av Semantix, slik at vi kan gjøre denne typen døgnkontinuerlig tolking tilgjengelig for alle Semantix’ kunder», sier Mattias Schain, grunnleggeren av Tolkvox. Han begynner i ny stilling som Business Development Manager On-demand Interpreting i Semantix.

Semantix er Nordens største leverandør av språkteknologi. Selskapet har levert tolking, oversettelser og avanserte språkløsninger til offentlig og privat sektor i mer enn 50 år. Semantix omsetter for rundt 1 milliard svenske kroner, og virksomheten drives i samsvar med ISO 9001:2015. Konsernet har kontorer i Norge, Sverige, Danmark og Finland, og virksomhet i Kina, Chile og Spania. Semantix har rundt 400 ansatte og et omfattende nettverk av mange tusen språkeksperter over hele verden. Semantix er majoritetseid av private equity-selskapet Segulah L.P.

Patrik Attemark, CEO
patrik.attemark@semantix.se