Semantix ansetter leder for nytt tolkesenter utenfor Stockholm

Semantix ansetter Helén Rigamonti som leder for sitt nye tolkesenter i Kungens kurva utenfor Stockholm. Her opprettes det 50 nye jobber i et flerkulturelt miljø med tolker som snakker språkene arabisk, dari og somali. Helén kommer fra selskapet Unikum – unik læring.

– Heléns lederegenskaper og erfaring i kombinasjon med hennes resultatfokus vil bidra til en vellykket oppstart av tolkesenteret vårt i Kungens kurva, sier Elisabeth Cardoso da Silva, tjenesteområdesjef for tolking på Semantix.

Helén kommer fra Unikum, der hun var ansvarlig for kundeservice og customer success. Før dette arbeidet Helén i mange år hos Cision Sverige AB, der hun hadde flere ulike lederroller. Heléns siste stilling der var som director customer operations.

– Jeg valgte stillingen på Semantix for å få muligheten til å bygge opp en virksomhet fra grunnen av, og dessuten på grunn av det flerkulturelle lederskapet jeg får utvikle her, sier Helén. Det er også et privilegium å få bidra til å skape jobber for grupper som ofte strever med å få sin første jobb på det svenske arbeidsmarkedet.

Helén tiltrådte stillingen 1. juni, og er nå opptatt med planlegging, rekruttering og organisering av lokaler før virksomhetens oppstart i september. Som tidligere informert oppretter Semantix 100 nye jobber ved å åpne flere sentre for telefontolking ‒ et sør for Stockholm, og et i Helsingfors ‒ og ved å utvide virksomheten i Uppsala.

Elisabeth Cardoso da Silva
Tjenesteområdesjef tolking