Patrik Attemark blir ny administrerende direktør og konsernsjef i Semantix

Styret i Semantix har utnevnt Patrik Attemark til ny administrerende direktør og konsernsjef. Han tar over etter Anders Uddfors, som takker for seg i selskapet.

Styret i Semantix har utnevnt Patrik Attemark, 49 år, til ny administrerende direktør og konsernsjef. Under Patrik Attemarks ledelse vil Semantix videreføre strategien om å styrke sin ledende posisjon på det nordiske markedet for tolke- og oversettingstjenester og være en pådriver for teknologisk utvikling i bransjen.

– Patrik Attemarks lange erfaring fra toppledelse, informasjonstjenester og velferdssektor og bakgrunn fra IT gjør ham særdeles godt egnet til å håndtere de mulighetene og utfordringene som ligger i det nordiske tolke- og oversettingsmarkedet, sier Peter Carrick, styreleder i Semantix.

Patrik Attemark kommer fra konsernledelsen i Ambea. Han ledet deres største avdeling, Nytida. Patrik tiltrådte stillingen i 2016 i forbindelse med Ambeas oppkjøp av Solhagagruppen, der han hadde vært administrerende direktør og konsernsjef siden 2013. Patrik har også hatt ledende stillinger som administrerende direktør i Bisnode Kredit og InfoTorg, som også er en del av Bisnode-konsernet, i perioden 2007–2013. Tidligere arbeidsgivere omfatter Soya Group, Bankgirot og Ericsson HP Telecommunications.

– Jeg er kjempeimponert over bedriften og medarbeiderne i Semantix, som har lykkes med å gi selskapet en ledende posisjon med stor teknologisk kompetanse på det nordiske markedet. Jeg ser frem til å fortsette å utvikle Semantix sammen med teamet og Segulah, sier Patrik Attemark.

Skiftet av administrerende direktør skjer den 2. oktober 2017, som også blir Patriks første arbeidsdag.

– I løpet av Anders Uddfors’ rundt åtte år i Semantix har selskapet tredoblet omsetningen, økt lønnsomheten og sikret seg en ledende posisjon i Norden for både oversettings- og tolketjenester. Samtidig har selskapet vært gjennom en omfattende teknologisk utvikling. Styret takker Anders for godt arbeid når han nå velger å forlate konsernet, sier Semantix’ styreleder Peter Carrick.

– Reisen jeg har hatt, og arbeidet jeg har gjort i Semantix, har vært fantastisk spennende, og selskapet er i dag godt rustet til å fortsette å utvikle seg som Nordens ledende språkbedrift, sier Anders Uddfors.

For mer informasjon:

Peter Carrick, styreleder i Semantix, +46 70 255 88 98
Patrik Attemark, tiltredende administrerende direktør og konsernsjef i Semantix, +46 70 166 56 01

Semantix er Nordens ledende kommunikasjonspartner for flerspråklige tjenester og har levert tolketjenester, oversettelser og språkteknologi til offentlig og privat sektor i mer enn 50 år. Semantix omsetter for ca. 1 milliard svenske kroner og arbeider i henhold til ISO 9001:2015. Semantix har om lag 450 ansatte og et omfattende nettverk av tusenvis av språkspesialister over hele verden. Semantix er majoritetseid av private equity-fondet Segulah V L.P.