Regler og vilkår

Gode tips for virtuelt samarbeid

Med Internett har arbeidsvilkårene og -mulighetene forandret seg radikalt for mange av oss. Vi kan jobbe eksternt, i lengre perioder eller en gang i blant når det passer sånn. En av de store fordelene med dette, er at vi kan danne virtuelle arbeidsgrupper sammen med kolleger fra andre kontorer eller til og med fra andre land.

Publisert 13.04.2016

Å jobbe i virtuelle arbeidsgrupper har sine store fordeler. Det muliggjør samarbeid som tidligere var, om ikke umulig, så i alle fall vanskelig å gjennomføre. Siden reisebehovet reduseres, gir det dessuten både økonomiske og miljømessige fordeler. Det vi imidlertid ofte glemmer, er at denne arbeidsformen stiller nye krav til samarbeidet og til hvordan vi forholder oss til de andre i gruppen. Som du sikkert har lagt merke til, fungerer ting på en litt annen måte når vi kommuniserer digitalt enn ansikt til ansikt.

Selv jobber jeg ofte i forskjellige konstellasjoner med kolleger ved andre kontorer, både i Sverige og i andre land. I den anledning har jeg laget en liste over ting det er lurt å være oppmerksom på. Jeg har hatt god nytte av listen og prøver å lese gjennom den med jevne mellomrom for å minne meg selv på forskjellene, ikke minst når det gjelder kommunikasjon. Jeg håper den kan være til nytte for flere enn meg.

Tips for virtuelt samarbeid

  1. Støtt hverandre i arbeidet. Prøv å holde gruppen og arbeidet samlet. Det er vanskelig hvis noen henger etter eller løper i forveien.
  2. Vær fleksible overfor hverandre. Ikke minst tidsplaner og møtetider kan være en utfordring. Finn møtetider som fungerer for alle, uansett tidssoner og fast arbeidstid.
  3. Spør hva du kan gjøre for å hjelpe de andre, eller hva de trenger fra deg. Ikke regn med at alle i gruppen vet hva nettopp dine sterke sider er, eller hvor fleksibelt eller fastlåst tidsskjemaet ditt er.
  4. Prøv alltid å fremheve og løfte frem hverandres sterke sider. Ha som utgangspunkt at alle har sine svakheter, men ingen er tjent med at vi kommenterer dem.
  5. Forsøk alltid å tolke ting i beste mening – det er vanskelig å “høre” tonen i skriftlig kommunikasjon. Hvis du føler deg dårlig behandlet, bør du prøve å ta et skritt tilbake og spørre deg om du kanskje trekker forhastede slutninger om kollegaens intensjoner. Å være overbærende med og unnskylde hverandre letter arbeidet enormt.
  6. Hvis det er noe du trenger å få klarhet i, bør du diskutere det direkte med den det gjelder, for eksempel via Skype eller telefon.
  7. Så sant det er mulig, kan det være lurt å ha et prosjektområde der alt felles materiale er lagret.
  8. Hver enkelt er ansvarlig for å sikkerhetskopiere arbeidet sitt underveis. Hvis noen av en eller annen grunn skulle miste data, bør det finnes en sikkerhetskopi et annet sted.

Siste blogginnlegg

Informasjonskapsler, Kakor, Kekse, μπισκότα, galletas, keksit, keksi, печенье, 曲奇饼, cookies

Kjært barn har mange navn. Informasjonskapsler er små tekstfiler som lagres på din datamaskin/telefon. Ved hjelp av disse kan vi gjøre besøket ditt på nettsiden vår enda bedre. Hvis du fortsetter å bruke siden godkjenner du dette.

Her kan du lese mer om informasjonskapsler og hvordan du fjerner dem