Regler og vilkår

Hvordan markedsføre seg – tips fra én oversetter til en annen

Som oversetter kan det være vanskelig å vite hvordan og hvor man bør markedsføre seg. Da jeg hadde praksisplass i Semantix, var jeg med på å rekruttere nye oversettere til forskjellige oppdrag. Jeg fikk dermed god innsikt i hva oversetterbyråene ser etter, og hva de vil vite om oss oversettere. I dette innlegget kommer jeg med noen tips til hvordan du kan gå fram for å fange potensielle kunders interesse og sikre deg nye oppdrag. Her er det flere ting du som oversetter bør være oppmerksom på.

Publisert 26.01.2016

Gjør deg søkbar

Registrer deg gjerne i en eller flere oversetterportaler. Det skader ikke å være søkbar i en database. Her er noen av de største oversetterportalene:

Når vi i Semantix ser etter oversettere til skandinaviske språk og finsk, leter vi ofte på følgende steder:

Skaff deg spesialkompetanse

Et annet tips for å fange potensielle kunders interesse er å skaffe seg spesialkompetanse. Det kan være en fordel å spesialisere seg innenfor ett eller flere fagfelt, men husk at du må være ærlig om hva du kan. Det ser ikke bra ut om du oppgir for mange spesialområder – det er kvalitet, ikke kvantitet som teller.

Hold CV-en din oppdatert

Sørg for å alltid ha en oppdatert CV klar til utsending når en kunde ber om det. CV-en bør finnes i engelsk versjon. Husk å oppgi referanser, og pass også på å ha attester, vitnemål og andre relevante dokumenter lett tilgjengelig. Hvis du har oversettererfaring, er det lurt å oppgi hva slags tekster du har oversatt, og omtrent hvor mange ord du har oversatt innenfor hvert fagfelt. Oppgi også utfyllende kontaktopplysninger, slik at det er lett å få tak i deg. CV-en bør i tillegg inneholde følgende opplysninger:

  • hva morsmålet ditt er, og hvilke språk du oversetter fra
  • utdanning
  • arbeidserfaring (utover oversetteroppdrag)
  • hvilke oversetterverktøy (CAT-verktøy) du behersker, for eksempel Trados Studio 2014, Across eller Memsource

Vær profesjonell

Det er viktig at du som oversetter opptrer profesjonelt og svarer raskt når kunder tar kontakt med deg. Hvis du lar en potensiell kunde vente på svar, risikerer du å virke uprofesjonell eller gi inntrykk av at du ikke har tid til nye kunder. Vær også tydelig når det gjelder priser, slik at oppdragsgiverne vet hvor mye du skal ha betalt, og kan legge det inn i budsjettet sitt.

Et siste tips er å alltid lese gjennom hele kilde- eller eksempelteksten før du takker ja til jobben når du får tilbud om et oppdrag. Det er viktig å være sikker på at du kan håndtere både innholdet i teksten og filformatet. Å først takke ja for deretter å trekke seg ser ikke bra ut. – Og helt til slutt: Det burde kanskje være en selvfølge, men overhold tidsfristene!

Siste blogginnlegg

Informasjonskapsler, Kakor, Kekse, μπισκότα, galletas, keksit, keksi, печенье, 曲奇饼, cookies

Kjært barn har mange navn. Informasjonskapsler er små tekstfiler som lagres på din datamaskin/telefon. Ved hjelp av disse kan vi gjøre besøket ditt på nettsiden vår enda bedre. Hvis du fortsetter å bruke siden godkjenner du dette.

Her kan du lese mer om informasjonskapsler og hvordan du fjerner dem