Regler og vilkår
Overskrifter, et eget språk?

Overskrifter, et eget språk?

Hvis du noen gang har skrevet en lengre tekst, vet du hvor viktig det er å bruke overskrifter for å dele opp teksten, vise leseren vei og på den måten gjøre det lettere å orientere seg i teksten og finne relevante opplysninger. Du vet også at det ikke alltid er enkelt å lage gode overskrifter som gir korrekt informasjon, samtidig som de vekker leserens interesse. Hvis det er plassbegrensninger, blir oppgaven enda vanskeligere. Alt dette har bidratt til at overskrifter i mange tilfeller følger sine egne regler, har sin egen grammatikk og til og med sitt eget ordforråd.

Publisert 02.02.2016

Tabloidord

Overskriftene med størst slagkraft finner vi gjerne på avisforsidene, og det er også her de såkalte tabloid- eller overskriftsordene har oppstått. Dette er ord som er laget ut fra et behov for å uttrykke mye på liten plass og samtidig vekke størst mulig interesse. Tenk gjerne på det som en sensasjonslysten telegramstil.

Alle har vi vel sett ord som nakensjokk, pensjonspanikk, puppemobbet eller brevterror. Denne teknikken fungerer spesielt godt på språk som de skandinaviske, der vi enkelt kan sette sammen nye ord og dermed skape en slagkraftig og kompakt uttrykksmåte.

Overskriftskomprimering

I overskrifter er det også vanlig å bruke forkortelser og ufullstendige setninger. Man ofrer grammatikken for å korte ned budskapet og gjøre det mer umiddelbart. Dette er svært vanlig på førstesider og steder der man av andre årsaker har dårlig plass:

  • Frøs i hjel etter strømkutt
  • DNA-diett: kiloene raser
  • MDG mot brakvalg

Overskriften er kanskje det eneste som blir lest

I dag som svært mye av det vi skriver og ønsker å informere om, blir publisert på Internett, har vi heldigvis ikke like strenge lengdebegrensninger som på tradisjonelle avisforsider, men til gjengjeld konkurrerer vi med langt flere skribenter. I gjennomsnitt ser åtte av ti lesere på overskriftene, mens bare to av ti leser resten av teksten. Overskriften kan være den eneste sjansen du har til å spre informasjon, og den er utvilsomt avgjørende for om du lykkes med å fange folks interesse i tilstrekkelig grad til at de leser videre.

Fire tips for å skrive overskrifter som pirrer nysgjerrigheten

  1. Skriv kort og slagkraftig (men ikke avslør alt) for å vekke leserens nysgjerrighet og interesse. Spørsmål og sitater kan i mange tilfeller fungere godt.
  2. La overskriften fortelle nok om tekstens innhold til at du tiltrekker deg lesere, men vær nøye med å være troverdig og ikke love opplysninger du ikke kan gi.
  3. Gjør overskriften tydelig og konkret – målet er å nå ut til folk, og da må flest mulig i målgruppen forstå deg.
  4. Hvis teksten skal ligge ute på nettet, bør du også få med de mest relevante søkeordene, slik at potensielle lesere finner teksten din når de søker ved hjelp av en søkemotor.

Beskrivende overskrifter gir bedre leseforståelse

Overskrifter kan selvsagt ha flere formål enn bare å lokke leserne til å kjøpe en avis eller klikke på en artikkel i en nettavis. Gode overskrifter – og ikke minst underoverskrifter – viser leserne vei gjennom teksten og hjelper dem å finne det de leter etter. Å skrive gode overskrifter er også en del av det å skrive klarspråk, altså å skrive gjennomtenkte, enkle og forståelige tekster.

Siste blogginnlegg

Informasjonskapsler, Kakor, Kekse, μπισκότα, galletas, keksit, keksi, печенье, 曲奇饼, cookies

Kjært barn har mange navn. Informasjonskapsler er små tekstfiler som lagres på din datamaskin/telefon. Ved hjelp av disse kan vi gjøre besøket ditt på nettsiden vår enda bedre. Hvis du fortsetter å bruke siden godkjenner du dette. Her kan du lese mer om informasjonskapsler og hvordan du fjerner dem