Fem tips til deg som skal gjøre forretninger i Japan

Fem tips til deg som skal gjøre forretninger i Japan

Japan er verdens tiende største land målt i befolkningsstørrelse og har over 127 millioner innbyggere. Landet er verdens tredje største økonomi, og et av Norges største eksportmarkeder i Asia. Interessen hos norske virksomheter for å etablere seg i landet vokser stadig, men det er ikke så enkelt som en skulle tro å gjøre forretninger der.

Publisert 06.12.2016

Den japanske forretningskulturen skiller seg fra den norske på mange punkter. Så spørsmålet er om du har gjort de kulturelle hjemmeleksene dine. Her kommer fem nyttige tips til deg som vil inn i den japanske forretningsverdenen.

1. Møt presis 

Punktlighet er alfa og omega på et møte. Kom minst fem minutter før avtalt tid for å vise respekt for den du skal treffe. Det kan virke som en selvfølge, men punktlighet er et tegn på profesjonalisme i Japan.

2. Visittkort

I Japan er visittkort viktig ved forretninger, og de behandles med respekt. De må alltid være hele, rene og oppbevart pent. Det første du gjør på et møte, er å utveksle visittkort. Skrekkeksempelet er om du står og deler ut kortene til alle som man gjør rundt pokerbordet. Glem det! Her møtes man stående én og én. Man bytter på å overrekke kortet med begge hender. Det er også viktig at du tar imot visittkortet med begge hender.

Det inngir ikke særlig respekt å stappe visittkortet i lomma når du har fått det, og det er derfor viktig at du har med en ordentlig visittkortholder. 

3. Kle deg riktig

Dress og slips anbefales. For kvinner gjelder formell og elegant påkledning. Er du i tvil om hvem du skal møte, er det imidlertid alltid bedre å kle seg formelt enn mer uformelt. Det er en fordel å ta på sko som er lette å ta av, da det kan bli en etterfølgende middag på en restaurant der du må ta av skoene ved inngangen. Unngå hull og flekker på klærne. Alt må være ordentlig, rent og pent. Men du må ikke ha for sterk parfyme!

4. Vær tålmodig

Japanere takker sjelden ja til et tilbud med én gang. Derfor er det viktig at du ikke kjører på og tvinger frem et svar. Kom i mål i motpartens tempo og på dennes nivå, og la dem du treffer, lede an. Regn med flere besøk i landet før dere kommer frem til en avtale. Du merker imidlertid interessen om de avtaler fremtidige møter eller spør mer detaljert om tjenesten du leverer. Hvis de ikke er interessert, kommer de til å være svært høflige, men de kommer ikke til å konkretisere fremtidige møter eller lignende. Det blir mer "vi skal undersøke og diskutere saken nøye", som oftest betyr at det ikke blir noen forretning.

5. Gavekulturen

Det er strenge regler i Japan, og forretningsmoralen er høy. Bestikkelser er det ikke snakk om. Derimot har landet en gavekultur. Japanske forretningspartnere setter pris på en gave som er relatert til norsk kultur, som for eksempel norsk sjokolade eller kanskje et troll? Det kan fungere godt med en gave som avslutning på møtet.

En ting til: Øv deg på å spise med pinner!

Malin Ljungberg
Malin Ljungberg Marketing Communications Coordinator

Med en journalistutdannelse i bagasjen har Malin jobbet innen kommunikasjon, PR og markedsføring. Hun arbeider i dag som markedskoordinator i Semantix og har først og fremst ansvar for den digitale tilstedeværelsen. Det innebærer et sterkt fokus på sosiale medier. Malin inspireres av å finne nye veier og perspektiver når det gjelder å ta seg frem i sosiale medier-jungelen. 

Kategorier

Siste blogginnlegg