5 trinn til termlister i bedriften

5 trinn til termlister i bedriften

De fleste bedrifter har en felles måte å omtale produktene eller tjenestene sine på. Dette kalles gjerne for bedriftens terminologi. En gjennomarbeidet terminologi kan styrke bedriftens profil og varemerke. Og ikke bare det: Oversettelsene blir mer konsekvente hvis oversetteren vet hvilke termer bedriften ønsker å bruke. Følger dere disse 5 trinnene, kan dere ha termbasen klar til neste gang dere bestiller en oversettelse.

Publisert 02.03.2018

1. Har dere terminologimateriale liggende fra før?

Sjekk om bedriften har eksisterende terminologimateriale liggende, og om du kan få tilgang til det.

2. Kartlegg strukturen

Kartlegg materialets struktur, f.eks. hvilke språkpar som er med, antall termposter, definisjoner, kategoriseringer osv.

3. Samle materialet i en Excel-fil

Lag en Excel-fil med alle termer og uttrykk.

4. Send oss materialet

Send alt materialet til oss, så lager vi en termbase for dere.

5. Oversett til alle språk

Når termbasen er ferdig, bør den oversettes til alle språk som bedriftens kommunikasjonsmateriell skal oversettes til.

Vil du gå enda et skritt videre? Øk antall besøkende på nettstedet deres ved også å lage en liste over SEO-termer, altså relevante søkeord. 

Siste blogginnlegg